Formativní hodnocení očima našich pedagogů
Tento text vznikl na základě brainstormingu v polovině dubna 2023 při společném setkání ve sborovně.Změny očima učitelů:
Opouštíme pětibodovou stupnici a začínáme používat čtyřstupňovou škálu s písmenky.
Vnímáme hodnocení jinak, jedná se o delší proces.
Se žákem si více povídáme.
Otevírají se nám nové možnosti v procesu učení.
Hodnocení provádíme různými formami - pomocí dialogu, ústně i písemně.
Změnily se naše přípravy na hodiny. Díky FH přemýšlíme jinak, s ohledem na to, co sledujeme.
V hodině sledujeme jiné, dílčí kroky výuky, než se známkami.
Z volného psaní nás to donutilo konkretizovat popisným jazykem.
Nutí nás to pořád něco měnit a upravovat, udusávat půdu pod nohama.
Dříve se za jedničku schovalo všecko, teď je potřeba konkretizovat.
FH tě nutí popsat současný stav, najít něco pozitivního, pak najít opatření X známka našla chyby a hotovo, málo se zabývala procesem.
Formativní vzdělávání umožňuje „rozpatažírovat” velký kusanec učiva na dílčí kroky – tím to zpřístupnit dětem.
Sleduju jen konkrétní.
Vysvědčení je ucelený systém, sjednotilo styl. Před tím to každý ročník dostal jinak – každý učitel si všímal jiných věcí, hodně nabité emocemi, vágními obraty.
Jako začínající učitel nemá zkušenost, je třeba důvěřovat systému, překonat sám sebe, opustit zajeté, to co jsme sami zažili.